Maatwerk verpakkingen

Voges biedt voor elke markt en toepassing een kunststof verpakking. U kunt kiezen uit onze standaardoplossingen. Of laat ons maatwerkoplossingen bedenken voor specifieke verpakkingswensen. Inmiddels hebben we voor verschillende klanten innovatieve verpakkingen ontwikkeld.

Voges Gropak in Time Magazine

De Canadese verpakkingontwerpster Agatha Jaworska kwam in 2008 bij ons met haar innovatieve plan voor verpakkingen waarbij gewassen tijdens het transport tot groei komen. ‘Made in Transit’: bij aankomst in de supermarkt is het product volgroeid en klaar voor consumptie. Verser kan bijna niet. Wij dachten met haar mee en ontwikkelde de Gropak. Deze samenwerking leverde de 34ste plaats op in de Best Inventions 2008 van Times Magazine.

Het probleem
Hoe kun je kwetsbare gewassen transporteren?
Voor haar afstudeerproject aan de Design Academy in Eindhoven hield Agatha Jaworska zich bezig met innovatieve oplossingen voor voedsel. Ze richtte zich vooral op beperkt houdbare producten waarbij oogstkosten vaak hoog waren en de kwaliteit van het product al onderweg verloren gaat. Agatha kwam met het briljante plan om gewassen tijdens het transport te laten (vol)groeien en zo precies op het juiste moment in de supermarkt aan te laten komen. Maar hoe doe je dat?

Onze oplossing
Gropak, Made in Transit
Bij Voges hebben we Agatha’s plan, wensen en eisen onder de loep genomen en in samenwerking Gropak ontwikkeld. Deze verpakking is te vervaardigen uit duurzaam PET-materiaal of composteerbaar PLA-materiaal. De verpakking biedt een ideale omgeving voor groei tijdens transport. De Gropak matrijs is zo ingericht dat deze makkelijk aangepast kan worden aan de eisen van de inhoud. Op die manier kunnen we voor elk gewas een juiste Gropak bieden.

Het resultaat
Nieuwe markt voor verse specials
Telers van champignons hebben aangegeven dat ze met onze Gropak en het Made in Transit concept, ook de kwetsbare soorten kunnen leveren omdat ze het transport nu wel aankunnen. Daardoor breekt een geheel nieuwe mondiale markt open. Alleen de sporen worden dan verpakt en de paddenstoelen komen perfect aan op bestemming. De verpakkingswereld kent daardoor een unieke verschuiving van ‘houdbaar tot’ naar ‘gereed op’. Dat is niet onopgemerkt gebleven. De uitvinding heeft Agatha Jaworska de 34ste plaats opgeleverd in de lijst van Best Inventions 2008 van Time Magazine.

Verwante artikelen
34. Made-in-Transit Packaging TIME's Best Inventions of 2008
Design and the Elastic Mind The Museum of Modern Art
MIT; Supply chain concept for on the way growth Hyfoma.com
The Future of Fungal Freshness? Cornell University

Gropak

Gropak

Pot and Plant Combi for IKEA

Voor de cactussen van IKEA bestaat een grote belangstelling. Enig nadeel: ze prikken en het is lastig om ze te combineren met een geschikte aardewerken pot. IKEA vroeg leverancier Edelcactus om hier iets op te bedenken. Voges kwam met de oplossing. Een carrypack, in één keer klaar met pot, aarde en cactus die je prikvrij kunt meenemen.

Het probleem
Consumenten kiezen verkeerde combinatie pot en cactus
Op de plantenafdeling van IKEA kon je een cactus en daarbij een pot uitzoeken. Dat ging nog wel eens mis. Behalve het prikgevaar van de cactus werd ook vaak de verkeerde pot gekozen. En dat leidde uiteindelijk weer tot een verminderde klanttevredenheid. IKEA’s leverancier Edelcactus BV werd gevraagd om het bestaande product te upgraden naar een carrypack met dezelfde look & feel.

Onze oplossing
Alles-in-één carry pack
We hebben ervoor gekozen om helemaal opnieuw te beginnen met de ontwikkeling van de verpakking. Alle facetten van het uiterlijk, de functionaliteit en de oorspronkelijke randvoorwaarden hebben we daarin meegenomen. Wij zijn tot een oplossing gekomen waarmee klanten de cactus met verpakking en al in de nabij gelegen potten kunnen passen. Dit is de ideale combinatie voor de klant want door de hoge kwaliteit van het transparante materiaal zie je precies wat je koopt en heb je daar ook direct de juiste aardewerken pot voor.

Het resultaat
Combinatie zorgt voor impuls in aardewerk
De carrypack heeft dezelfde uitstraling als de voormalige verpakking. De identiteit en functionaliteit bleef behouden. Met dat verschil dat de cactus nu makkelijker met bijpassende pot verkocht wordt. Door optimalisatie van het productieproces bleven de kosten bovendien binnen de perken. En door het aanbieden van de combinatie pot en cactus ondervond IKEA een positieve impuls in de verkoop van aardewerk. De consument is nu in één keer klaar en kan de cactus prikvrij meenemen naar huis.

Ikea

Ikea

Kruidenverpakking uit NatureWorks PLA

De kruiden van Swangolt staan bekend om een hoge kwaliteit. Daar moet uiteraard ook de verpakking mee in de pas lopen. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de verpakking dus zette Swangolt Voges aan het werk om met een moderne, duurzame oplossing te komen. Dat heeft niet alleen geleid tot een hogere kwaliteit, ook de prijs ging omlaag.

Het probleem
Verpakking verbeteren
De verpakking van de Duitse kruidenleverancier Swangolt voldeed niet meer aan hedendaagse normen. De vraag was duidelijk: verbeter de verpakking op verschillende punten.

Onze oplossing
Algehele upgrade
Met een upgrade als deze kun je het beste helemaal opnieuw beginnen. Voges ging uit van de oorspronkelijke randvoorwaarden en bekeek alle facetten van het uiterlijk en functionaliteit. Om tot een optimale productie-efficiency te komen werd ook de producttechnische invalshoek onder de loep genomen. Zo is de matrijs modulair opgebouwd waardoor diverse configuraties binnen het hoofdontwerp makkelijk kunnen worden aangepast. De matrijs werd bovendien dermate geavanceerd ontwikkeld om het lastig te verwerken PLA materiaal te kunnen gebruiken. Op basis van deze uitgangspunten heeft Voges een clamshell verpakking ontworpen met een betere ventilatie, gebruiksvriendelijk eurosleuf en een aanzienlijke upgrade van de look & feel. Door het gebruik van het duurzame PLA loopt Swangolt nu zelfs voorop in moderne verpakking van kruiden.

Het resultaat
Hogere kwaliteit tegen lagere prijs
Door de heldere uitstraling en verbeterde kwaliteit van het product, kon Swangolt zich beter positioneren op de markt en een hogere meerwaarde bieden aan haar klanten. Daarnaast heeft Voges de matrijs zo geoptimaliseerd dat ook de output verbeterde waardoor de prijs kon worden verlaagd.

Swangolt

Swangolt